Do mezinárodních projektů se zapojujeme, protože se chceme inspirovat v zahraničí a chceme umožnit našim žákům, aby jazyky, které se učí, mohli reálně vyzkoušet.
Také chceme našim žákům ukazovat svět blízký i vzdálený a že děti na jihu Evropy zažívají stejné dětství jako děti ze severu nebo zrovna z Chýně.
Metodická podpora školám
Erasmus+ pro všechny: Sdílíme naše zkušenosti a know how, abyste mohli začít s mezinárodními projekty
Pokud byste se chtěli dozvědět více, podívejte se na naši Nabídka metodické podpory
Erasmus+
Erasmus+ je program EU na podporu vzdělávání, odborné přípravy, mládeže a sportu v Evropě a disponuje pro období 2021 – 2027 rozpočtem ve výši téměř 28 miliard eur, z něhož poskytuje více než 4 milionům Evropanů příležitost studovat, vzdělávat se a získávat zkušenosti v zahraničí.
O našich projektech Erasmus se více dozvíte na projektovém webu.
Stali jsme se úspěšnými žadateli o akreditaci v programu Erasmus+, což zajistí pravidelné zahraniční výjezdy nejen našim pedagogům, ale nově i žákům. Národní agentura tímto akreditované organizaci uděluje akreditaci Erasmus č. 2022-1-CZ01-KA120-SCH-000106622 v oblasti školního vzdělávání. Udělením akreditace Erasmus se potvrzuje, že akreditovaná organizace sestavila Plán Erasmus pro realizaci vysoce kvalitních mobilit v rámci širšího úsilí o rozvoj své organizace a má dostatečnou provozní a odbornou kapacitu pro jeho realizaci.
Akreditace Erasmus se uděluje na období 1. 2. 2023 až 31. 12. 2027.
Žádost o projekt ve Výzvě 2022 byla předběžně schválena. Máme radost, že v příštím školním roce téměř dvě desítky našich kolegů absolvují výjezd do zahraničí. Chystáme se za partnery na Island, do Řecka a Španělska. Kromě toho se budou vzdělávat naši učitelé v Irsku, Rakousku, Litvě nebo Portugalsku.
Naše žádost v Klíčové akci 1 – mobility jednotlivců ve Výzvě 2021 byla schválena a byl nám odsouhlasen grant ve výši 20053 EUR. Navázali jsme spolupráci se dvěma novými školami v Rakousku – v Grazu a Altheimu, do kterých vyjíždí naši učitelé na stínování. Zároveň přijímáme kolegy z partnerských škol u nás. Další aktivitou, kterou učitelé v průběhu roku absolvují jsou vzdělávací kurzy. Ty si zájemci volili podle své odbornosti, zájmu a přínosu pro žáky a školu.
V květnu 2020 jsme se stali úspěšnými žadateli o grant na mobility učitelů a mezinárodní projekt naší školy byl Evropskou komisí schválen hned na první pokus. Z důvodu epidemiologických opatření došlo k posunu začátku našeho projektového období, a to od 1. 9. 2020. Do obou pololetí byly rozplánovány zahraniční výjezdy našich učitelů, konkrétně stínování a vzdělávací kurzy, jejich realizace byla opět ovlivněna omezeními v souvislosti s onemocněním COVID19. Všech 12 mobilit bylo splněno v termínu a závěrečná zpráva k projektu byla odsouhlasena a grant doplacen. První projekt v programu Erasmus+ jsme zrealizovali podle plánu.
Ve školním roce 2018/19 jsme byli jako partneři přizváni ke dvěma žádostem v projektech strategického partnerství v programu Erasmus. Žádosti nebyli Evropskou komisí v této výzvě schváleny.
Visegrad fund
Získali jsme grant na projekt V4 Gen Minigrants v rámci Visegrad Funds ve výši 6.000 euro. Do tohoto projektu se zapojí žákovské parlamenty naší školy a partnerské školy ze slovenského Sence (Súkromná základná škola, Kysucká 14, Senec (edupage.org).
Projekt bude trvat 6 měsíců, během nichž se vybraná skupina členů parlamentů vzájemně navštíví a bude spolupracovat na tématu pohody žáků (wellbeing).
Cílem projektu je podpořit aktivity zaměřené na pohodu žáků, identifikovat a implementovat nástroje a metody k dosažení digitálního detoxu a vytvořit podporující a bezpečné školní prostředí. Zahrnuje spolupráci dvou žákovských parlamentů, přičemž studenti se zapojují do aktivit podporujících pohodu, demokratické hodnoty a evropskou identitu. Členové obou parlamentů budou provádět brainstorming a sbírat data prostřednictvím dotazníků a rozhovorů ve svých i sousedních školách. Na lednové konferenci žákovských parlamentů v Chýni za účasti dalších škol budou výstupy projektu prezentovány a žáci představí výsledky výzkumu, identifikují konkrétní potřeby a zájmy žáků týkajících se pohody a navrhnou opatření ke zlepšení pohody ve škole. Součástí této prezentace, shromážděné ve sbírce, budou ukázkové aktivity, například relaxační cvičení, tvůrčí dílny nebo práce s přírodou.
Více informací naleznete na projektovém webu.
Fondy EHP
Podporují studijní pobyty a projektovou spolupráci s Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem. Zapojit se mohou školy na všech úrovních vzdělávání, odborné instituce a neziskové organizace.
Jak se nám v projektu daří můžete sledovat na projektovém webu.
Máme za sebou dvouletý projekt institucionální spolupráce s Islandem, který nesl název Implementing Democratic Learning Environment and Competences for Democratic Culture in Preschools and Primary Schools in the Czech Republic and Iceland, finančně ho podpořily Fondy EHP. Našimi partnery v projektu byly islandská mateřská škola Leikskóllin Rjupnahaed a základní škola Salaskóli. Projekt odstartoval v létě 2021, a byli do něj zapojeni učitelé z naší školy i školky a žáci několika tříd. Tématem projektu byly kompetence k demokratickému učení. Na konci projektového období se pyšníme třemi výstupy, Handbookem s metodou demokratického učení v angličtině i češtině, Příručkou aktivit pro žákovské parlamenty v češtině i angličtině a Sborníkem metod z pilotního testování v češtině a angličtině. Máme za sebou 5 zahraničních výjezdů, stovky odpracovaných hodin, dvě úspěšné prezentační akce, desítky zapojených učitelů i žáků v obou zemích, a především spoustu zkušeností, zážitků a navázaných přátelství. Výsledky projektu jsme prezentovali na mezinárodní konferenci žákovských parlamentů 24. 5. 2023.
e-Twinning
E-Twinning je platforma přes kterou mohou zaměstnanci škol (učitelé, ředitelé, knihovníci atd.) z různých evropských zemí vzájemně komunikovat, spolupracovat, zapojovat se do projektů a sdílet své nápady.
V lednu 2021 jsme navázali spolupráci s budoucí partnerskou školou v rakouském Grazu a zahájili společnou práci na projektu pro žáky prvního stupně v angličtině. Projekt se jmenuje Bucket List. Jde o seznam 20 zážitků, které by měly děti do 10 let věku zažít. Děti hlasují každý měsíc o nové výzvě, kterou pak realizují spolu s učiteli a v rámci angličtiny tvoří slovníček nových pojmů. V průběhu pololetí se podařilo realizovat dvě výzvy.
Ve školním roce 2020/2021 jsme zahájili realizaci projektu v angličtině Let’s Talk About Culture, Society and English on Netflix! pro žáky osmých a deváté třídy, zaměřený na sledování vybraných filmů a dokumentů na Netflixu a následnou diskusi prostřednictvím chatu a skype hovorů se svými spolužáky ze zahraničních partnerských škol. Vzhledem k uzavření škol pro žáky druhého stupně na téměř celý školní rok nebylo možné projekt realizovat podle plánu a budeme na něj navazovat v budoucnu.
Ve školním roce 2019/2020 jsme byli zapojeni do 3 projektů v angličtině a dvou projektů v němčině.
I have a dream…What kind of dreams does a 12-year old in Europe have in 2019-2020? (6. ročníky)
S.T.E.M. around the world -Students Travel, Enjoy, Motivate around the world (5. ročníky)
Heroes of the 20th century (7. ročníky)
Briefaustausch (7. ročníky)
Deutsch Eine Hitparade (8. ročník)
Jejich průběh byl v druhém pololetí ovlivněn uzavřením škol a přechodem na distanční výuku.
Erasmus student network
V lednu 2020 proběhla schůzka se zástupci ESN a připravili jsme poptávku na hostující studenty vysokých škol, kteří přijdou do naší výuky besedovat nebo přednášet žákům o svém výměnném pobytu a své zemi. Také tuto aktivitu zastavila epidemie COVID19. Na začátku nového školního roku 2022 obnovíme spolupráci a plánování návštěv studentů ve výuce.